.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
باغ‌های مازندران قربانی بیماری زوال

بیماری زوال ویژه مرکبات در بخش‌های مختلف استان مازندران گزارش شده است و در سه سال اخیر این بیماری در قسمت‌های شمالی شهرستان ساری بخش مرکزی نیز شروع شد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از  فارس ، عامل بیماری زوال ویروسی به نام «تریستیزای» مرکبات معروف است.

این بیماری مرکبات با وارد کردن نهال نارنگی معروف انشوی ژاپنی به کشور وارد شد که در 30 سال از ورود در سال‌های 80 قابلیت انتقال با ناقل‌ها (شته‌ها) را پیدا کرد.

این بیماری در بخش‌های مختلف استان گزارش شده است و در سه سال اخیر این بیماری در قسمت‌های شمالی شهرستان ساری بخش مرکزی نیز شروع شد.

علائم بیماری زوال ضعف، ناتوانی و مرگ درختان مرکبات که روی پایه نارنج پیوند داده شده و در زوال تدریجی سال‌ها درخت بدون مرگ قطعی زندگی کرده و درخت ممکن است چندین سال میوه بیشتری تولید کند و زودتر شکوفه بدهند ولی میوه‌های کوچکی تولید می‌کنند و میوه‌ها زودتر تغییر رنگ می‌دهند.

جهاد کشاورزی بدون هماهنگی از این باغ‌ها بازدید کردند

عضو شورای اسلامی روستای دیوکاتی در شهرستان ساری درباره خسارت بیماری زوال به باغات مرکبات این روستا به خبرنگار فارس گفت: بیش از 70 درصد باغ‌های مرکبات دیوکاتی از بین رفته و باغداران علت این بیماری را نمی‌دانند و باغداران فکر می‌کنند به خاطر سم به درختان آسیب وارد شده است.

علی اکبر دیویان با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی بدون هماهنگی و اطلاع قبلی از این باغ‌ها بازدید کردند، ابراز داشت: از زمان بازدید تاکنون گزارشی در مورد خسارت، علت بیماری و راهکارهای مبارزه با بیماری به اطلاع باغداران منطقه نرسیده است.

وی با بیان اینکه در این روستا بیش از 15 تا 20 هکتار از باغات درختان خشک شدند، تاکید کرد: روستای دیوکاتی 70 هکتار باغ مرکبات دارد و عمده درآمد سالانه مردم این روستا از باغداری است که با خشک‌شدن درختان درآمد آنها کاهش یافته است و هیچ مسئولی جوابگوی خسارت وارده به باغداران نیست.

شیوه‌های احداث باغ در مازندران باید تغییر کند

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مازندران نیز درباره بیماری زوال در منطقه شمالی شهرستان ساری گفت: این بیماری در حالت حاد در منطقه محدودی از باغات مشاهده می‌شود و تنها شش هکتار از باغات این منطقه را فرا گرفته است

یحیی ابطالی به راهکارهای مدیریتی که برای این بیماری اتخاذ شده است اشاره کرد و بیان داشت: برای مقابله با بیماری زوال باید برای پیوند پایه‌های مقاوم استفاده شود.

وی با بیان اینکه تمامی پایه‌های مرکبات استان از جنس نارنج است، تصریح کرد: پایه بیماری به این بیماری حساس است و معرفی پایه‌های متحمل و مقاوم از جنس سیترنج و سیترو ملو (پایه‌ای سه برگچه‌ای) که از سال 80 به استان مازندران معرفی شد، توسعه پیدا کرده است.

ابطالی متذکر شد: برای اصلاح و احیای باغات، نهال یارانه‌دار در اختیار کشاورزان خسارت دیده داده می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مازندران تولید نهال سالم را یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری این بیماری دانست و افزود: از دو سال گذشته در مرکز استان گلخانه‌ای با ظرفیت 350 هزار اصله نهال در سال احداث شده و کار تکثیر نهال را بر عهده دارد

ابطالی با بیان اینکه شیوه‌های احداث باغ در استان باید تغییر کند، تاکید کرد: عامل بیماری و علائم آن که زوال و مرگ تدریجی درخت است در شرایط نامناسب احداث باغ و کاشت درختان در بافت سنگین که بخش‌هایی از سال تحت استرس شدید آب ماندگی و یا در مناطقی که امکان مدیرت تغذیه‌ای نباشد زودتر و شدیدتر رخ می‌دهد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: موضوع کاشت درخت در روی پشته‌ها و سیستم جوی پشته‌ای مناسب‌ترین راه مدیریت بیماری همراه با نهال سالم است.

وی با بیان اینکه عامل بیماری زوال موجب انسداد آوندی در گیاه می‌شود، گفت: گیاه در شرایط مناسبی برای استفاده از مواد غذایی نمی‌تواند قرار گیرد.

ابطالی با اعلام اینکه برای بهبود درخت باید از سیستم مصرف کود همراه با آب، آبیاری و محلول پاشی استفاده کرد، بیان داشت: عناصر غذایی همراه با احداث زهکش در کف باغ به منظور خروج زه آبها می‌تواند ظهور علائم بیماری را به تاخیر افکند

وی به برنامه اصلاح و احیای باغات در سال جاری اشاره کرد و اظهار داشت: از تسهیلات ارزان‌قیمت و کم‌بهره طرح توسعه بخش کشاورزی به میزان 40 تا 100 میلیون ریال در هکتار از تسهیلاتی که کشاورزان در این بخش می‌توانند بهره‌مند شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران اذعان داشت: این وام دارای دوره خواب و پس از بار نشستن محصول اقساط آن شروع می‌شود

وی با اعلام اینکه باغات فرح‌آباد ساری 7 هزار هکتار است که روستای دیوکاتی و دیمطوران و چند روستای همجوار خسارت از این بیماری دیدند، تصریح کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته میزان و سطح باغات مشخص نشد و مسئولان مربوطه منتظر جواب مرکز تحقیقات مرکبات کشور در رامسر هستند و در هیچ شرایطی در این مورد همکاری نمی‌کنند و میزان خسارت را نمی‌گویند

مسئولان محترم اگر به ما نمی‌گویید به کشاورزان بگویید که فکر می‌کنند سمی که استفاده کردند مشکل دارند و شاید بتوانند با راهنمایی‌های شما بعضی از زمین‌ها بازیابی شوند و کمی هم اطلاعات این باغداران بالا برود از میزان خسارت نیز کاسته شود.

مردم این منطقه تنها درآمدشان از باغداری و فروش مرکبات است و دست به اقدامات جدی بزنید.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.171 seconds.